23948sdkhjf

Elgiganten: - Vi er en del af udfordringen, men også en del af løsningen

Meningsmålingsselskabet Voxmeter har netop offentliggjort deres Greencheck, hvor et repræsentativt udsnit af danskerne vurderer og rangerer virksomheder i forhold til positive og negative bidrag til klimaudfordringen.

Her lander Elgiganten som nummer 234 ud af 376, og den opfattelse vil de - i forlængelse af, at undersøgelsen også viser, at klima og miljø er det, som flest danskere er optagede af og bekymrede for - gøre noget ved. 

Elgiganten ser placeringen som et tegn på, at forbrugerne har behov for meget mere information om de mange muligheder, der allerede er - og som er undervejs - for at kunne indtænke miljø og bæredygtighed i sine produktvalg, for "faktum er, at samfundet ikke kan undvære elektronik, men forbrugerne kan sætte fart på en mere bæredygtig udvikling."

Danskerne ser på produkters miljøbelastning

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, mener, at de hos Elgiganten skal gøre mere for at oplyse om mulighederne for det grønne valg.

- Elektronik bliver generelt set som en miljøbelastning på grund af blandt andet ressourceforbrug og affaldsudfordringer. Det er reelt nok, men det bliver måske glemt, at elektronik er uundværligt i dag og samtidig en forudsætning for den grønne omstilling. Vores ambition er at lave en grøn aftale med danskerne. Greencheck understøtter vores egen opfattelse af, at stadigt flere udover pris, kvalitet og design også ser på miljøvenlighed og ressourceforbrug. Hos os skal man simpelthen have mulighed for nemt at træffe reelle grønnere valg.

Blandt de mange miljøtiltag, Elgiganten allerede har gennemført, er nordisk indsamling, sortering og genanvendelse af 30.000 tons elektronisk affald om året. I Danmark alene har knap 200.000 produkter tillige fået nyt liv via reparation af eksempelvis mobiler, tablets og computere, ligesom Elgiganten også via den eksterne partner EcoVadis følger op på leverandørers arbejde med miljø, etik, ansvar og bæredygtigt indkøb.

Oplyste valg med enorm effekt

Elgiganten har ikke tidligere brugt særligt mange ressourcer på at fortælle forbrugerne om sine initiativer inden for bæredygtighed. Men i takt med kundernes stigende interesse, vil Elgiganten nu gøre mere for at synliggøre mulighederne.

- Det er vores ansvar, at vi ikke bliver vurderet højere på bæredygtighed. For hvor skulle danskerne vide fra, hvad vi arbejder med, hvis vi ikke fortæller om det? Elgiganten hverken kan eller vil tvinge vores kunder til bestemte valg, men nøglen til en mere grøn elektronikbranche er samspillet med netop kunderne. Som Danmarks største elektronikkæde er vi en del af udfordringen, og vil også være en del af løsningen, og hvis kunderne får nem mulighed for at handle på deres bekymring, vil effekten være enorm, siger Peder Stedal.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125